Kansalaisaloite luovutetaan eduskunnalle 5.11.2020

Kansalaisaloite kannabiksen käytön rangaistavuuden poistamiseksi luovutetaan eduskunnalle torstaina 5. marraskuuta Pikkuparlamentin Kansalaisinfossa klo 10.

Seuraa suoraa lähetystä Facebookissa tai Instagramissa 5.11. klo 10 alkaen!

SKY:n viimeisin hakeminen yhdistysrekisteriin on ollut käynnissä jo pari vuotta. Alle on koottu dokumentteja, joista selviää rekisteröintiprosessin kiemurat:

• SKY haki 26.2.2010 uudelleen yhdistysrekisteriin (SKY hakemus PDF). PRH:n sivuilla listataan rekisteröidyn yhdistyksen hyötyjä, mm. oikeus rahankeruuseen ja asioiminen oikeudessa yhdistyksenä.
  • PRH hylkäsi hakemuksen 18.8.2010 (PRH hylkäys PDF). Yhdistyksen tarkoitusta muuttaa lakeja väitettiin "hyvien tapojen vastaisena siten, että esitetty tarkoitus on yhteiskunnassamme vallitsevien oikeus- ja moraalikäsitysten vastainen."
  • SKY lähetti asianmukaisen valituksen 19.10.2010 PRH:n valituslautakunnalle (SKY valitus PDF). Valituksessa todetaan, että "dekriminalisointia kannattavia näkemyksiä esitetään Suomessa jatkuvasti julkisessa keskustelussa." Miten sitä voidaan väittää hyvien tapojen vastaiseksi?
  • PRH:n valituslautakunta pyysi SKY:n valitukseen PRH:n yhdistysrekisterin lausunnon ja tähän lausuntoon SKY:n vastaselityksen (Valituslautakunnan viestit PDF).
  • 4.3.2011 SKY luovutti vastaselityksen valituslautakunnalle (SKY vastaselitys PDF). Vastaselityksessä kerrataan oikeuden päätös vuodelta 1993 sekä vastustetaan PRH:n epäloogista argumenttia.
  • Vastaselityksen tueksi oli saatu asiantuntijalausuntoja. Yhteisen lausunnon otsikolla Suomen Kannabisyhdistyksen tarkoitus ja toiminnan odotetut vaikutukset suomalaisen huumausainepolitiikan kannalta on allekirjoittanut seitsemän huomattavaa päihdealan vaikuttajaa: Pekka Hakkarainen, Juha Partanen, Teuvo Peltoniemi, Mikko Salasuo, Markku Soikkeli, Tuukka Tammi ja Heini Kainulainen. Lausunnosta poimittua: "yhdistyksen toiminta päinvastoin voi tukea huumausaineiden käyttäjien ja heidän läheistensä terveyttä ja hyvinvointia. Näin se myös voi tukea huumausainepolitiikkamme päätavoitetta".
  • Erillisen lausunnon (PDF) antoi myös sosiaalineuvos Tapani Sarvanti. Lausunnossa todetaan, että "Suomen Kannabisyhdistyksen rekisteröinti voisi olla yksi keino vahvistaa ja monipuolistaa huumausainekontrollista käytävää moniarvoista keskustelua niin maassamme kuin kansainvälisesti."
  • 9.3.2012: Patentti- ja rekisterihallitus on hylännyt Suomen kannabisyhdistyksen valituksen yhdistysrekisteriin pääsyn epäämisestä. SKY valittaa päätöksestä Korkeimpaan hallinto-oikeuteen. PRH:n päätös 9.3.2012 (PDF)